Ekologie - Benzin vs Nafta

Které palivo je výhodnější?

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Black 22. 7. 2005 08:26

Ahoj,
zakládám toto na základě diskuse, ktera vznikla pod článkem na Autorevue.cz Subaru chystá naftové motory viz.
http://www.autorevue.cz/Bleskovky/AR.asp?ARI=6018

Diskuse by se měla týkat toho co je na provoz ekologičtější hlavně pak informací o škodlivosti pevných řástic a výfukových plynů a jejich porovnání. Taktéž by bylo fajn kdyby někdo měl informace o porovnání
Euro 3 nafta Euro 4 nafta
Euro 3 benzin Euro 4 benzin
- tedy v absolutnich hodnotach aby slo opravdu porovnat kolik emisi vznikne pri splaleni 1 litru nafty a 1 litru benzinu s tim ze jsem si vedom ze ten naftak na to ujede vetsinou delsi vzdalenost podle hmotnosti auta a objemu motoru. Ale jde o to aby si každý z toho mohl odvodit kolik gramu škodlivych latek udela kdyz ujede 100km pri jeho prumerne spotrebe.

Odkazy: (pridavam zajimave dodane diskutujicimi)
http://www.autorevue.cz/Magazin/AR.asp?ARI=3390
http://www.cdv.cz/text/szp/altern/nizko ... ozidla.htm
http://www.euractiv.com/Article?tcmuri= ... nksDossier
http://www.t-e.nu/docs/presentations/20 ... dinger.pdf
http://www.vcacarfueldata.org.uk/information/air.asp
Naposledy upravil Black dne 22. 7. 2005 13:30, celkově upraveno 1
Black
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod luk 22. 7. 2005 08:57

Z hlediska emisí CO2 je samozřejmě ekologičtější nafta, protože má větší účinnost (na stejné množství energie stačí méně paliva). Obecné srovnání je ale těžké, každé palivo produkuje trochu jiné škodliviny a jejich účinky se těžko srovnávají.

Navíc záleží i na konkrétních podmínkách. Např. bohatší směs = víc CO, ale míň NOx.
<--- Odpůrci aut fkombíku by si měli uvědomit, že...
luk
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mayklmaykl 22. 7. 2005 09:52

srovnavane emise jsou u dobreho naftaku nizsi jenze produkuje karcinogeny a saze....coz je mnohem nebezpecnejsi nez nejake sklenikove plyny z benzinu
mayklmaykl
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod puck 22. 7. 2005 09:58

tie cierne smrady co idu z naftakov su ovela nebezpecnejsie ako benzinove CO2
puck
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Black 22. 7. 2005 10:02

No ale me by prave zajimalo presne srovnani. Kdyby jste nekdo nasel nejake podrobnejsi a info dejte odkaz ja ho zaradim do uvodniho prispevku do odkazu.
Black
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod SG 22. 7. 2005 10:50

Hodnoty Euro IV jsou tyto:
mg/km g/km g/km g/km
Saze NOx HC CO
Benzin 0 0,25 0,1 0
Diesel 25 0,08 0 0,3


viz. napr. http://www.euractiv.com/Article?tcmuri= ... nksDossier


Dobre stranky pro emise konkretnich vozu jsu http://www.autozeitung.de, kde jsou v testech vzdy uvadeny i emise.

Diesel je ekologicky o hodne horsi nez benzin, protoze z nej litaji saze a NOx (NOx az 10x vice nez u benzinu). Kvuli NOx diesel subjektivne *****, zatimco pokud si cichnu k memu 2.0 benzinu v Honde, ktery plni Euro IV, tak z nej subjektivne jde jenom teply vlhky vzduch. Zatimco motor od Hondy ma NOx 0,01 g/km, pro srovnani 1.9 TDI 96 kW ma 0,335 g/km, tedy 33x vice!! A pekne *****!

Co se tyce C02, tak na 1l spotreby nafty se vyprodukuje trochu vice C02 nez na 1l benzinu, takze napr. srovani u Skody O2 je toto:

Prum. spotr. CO2 CO2 na litr
1.9 TDI 5 135 27
1.6 FSI 6,6 158 24[code][/code]
    SG
    Kolemjdoucí

    Odeslat příspěvekod Black 22. 7. 2005 11:08

    Rad bych podekoval za informace.

    Jinak v tabulce Euro4 je chyba v prehozenych hodnotach NOx (na webu je to spravne)

    spravne je to
    Hodnoty Euro IV jsou tyto:

    Saze mg/km
    Benzin 0
    Diesel 25

    NOx g/km
    Benzin 0.08
    Diesel 0.25

    HC g/km
    Benzin 0,1
    Diesel 0

    CO g/km
    Benzin 0
    Diesel 0,3

    Z toho tedy vyplyva ze co se tyce Euro 4 je to v oxidu dusiku kazde neco jineho a clovek by logicky predpokladal ze Euro 4 benzin a diesel bude mit stejne hodnoty. Tedy kdyz kdyz si koupite diesel produkuje mnohem vic NOx pri stejnem Euro4. Hruza. A k tomu jeste ty saze. Pokud to dobre chapu vyplyva z toho ze pokud jezdim dieselem tak i pri nizsi spotrebe paliva je to z ekologickeho pohledu mnohem horsi varianta nez benzin ?!?!
    Black
    Kolemjdoucí
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod luk 22. 7. 2005 12:32

    Black: Těžko říct, jestli je horší. Euro4 připouští u benzinu jisté (nemalé) množství aromatických uhlovodíků (C6H6 a další) - a ty jsou karcinogenní. U nafty jsou ty karcinogenní uhlovodíky navázány hlavně na pevné částice, kdežto u benzinu jsou ve formě plynu (jsou lehčí, s menší molekulou). Proto uhlovodíky z nafty škodí hlavně na malou vzdálenost (přímo na silnici), kdežto ty z benzinu se rychle rozptýlí a škodí široko daleko, ale zase s menší intenzitou.
    <--- Odpůrci aut fkombíku by si měli uvědomit, že...
    luk
    Pozorovatel
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod SG 22. 7. 2005 12:36

    Ano, aspon co se tyce NOx, diesel ***** a tak jsem koupil benzinovy motor. Plene to plati U.S., kde v nekterych statech vubec nelze diesely prihlasit, protoze neplni emisni limity. Problem u dieselu je, ze snaha o lepsi emise (casticove filtry, predvstriky, atd.) vede ke snizeni ucinnosti spalovani, ktere jiz dosahlo -udajne -12% oproti puvodnim primovstrikovym motorum. Jednoduse receno, budto jde nastavit velky vykon a mala spotreba, ale vysoke saze a NOx nebo opacne. Podle me je nejlepsi hybrid, jak dokazuje Toyota a Honda. Tam je u nas ale zatim problem v cene, coz se ale casem muze zlepsit.
    SG
    Kolemjdoucí

    Odeslat příspěvekod jaluk 22. 7. 2005 12:39

    Když už jsme u té ekologie - mnohem ekologičtější než diesel (a patrně i benzín) je motor spalující CNG (zemní plyn), který se používá hlavně pro autobusy. Emise CNG ve srovnání s dieselem viz http://www.ekobus.cz/index.php?page=temata

    Na CNG se dají přestavět i osobní auta, nicméně nevýhodou je malá síť čerpacích stanic. Více na http://www.cng.cz/cz/index.php
    jaluk
    Kolemjdoucí

    Odeslat příspěvekod goes 22. 7. 2005 12:47

    jaluk: CNG to uz je lepsi LPG kvuli te siti...
    Fluence - ∅ 15,27 l/100km (CO2 - 356 g/km)
    goes
    všude byl, všechno zná
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod Black 22. 7. 2005 13:18

    Ja si akorat nedovedu predstavit co musi produkovat starsi diesely hlavne z traktoru a starych tatrovek a podobnych srotu ktere neplni zadnou normu, kdyz je norma sazi Euro 2 (1996) mg/km 80-100. To musi byt totalni humus. A ze u nas techto srotu nejezdi zrovna malo. Srandovni je ze takove jedno auto toho vygeneruje 20 a vic krat nez diesel Euro 5. Tedy dokud se nedockame uplneho zakazu vseho co nema Euro 3 a vyse, tak se situace u nas k lepsimu moc nepohne.
    Black
    Kolemjdoucí
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod jayD 22. 7. 2005 13:19

    drobet duplicitni adresa, ale jsou tam pekny grafiky

    http://www.t-e.nu/docs/presentations/20 ... dinger.pdf

    skodliviny

    http://www.vcacarfueldata.org.uk/information/air.asp

    jo jinak co jsi pamatuji z jedny prezentace-tak pevne castice z osobni dopravy(jen z motoru) se na celkovem produkci pevnych castic podileji asi 3 procenty. priblizne dvojnasobna je pak produkce z brzd a pneu....jen nekde najit nejaky podobny grafiky :(
    jayD
    Nováček

    Odeslat příspěvekod puck 22. 7. 2005 13:47



    to je super ze testuju lamborginy, aston martin a bentley ! 8)
    puck
    Pozorovatel
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod jayD 22. 7. 2005 14:11

    puck>ted nejak nechapu...
    jayD
    Nováček

    Odeslat příspěvekod luk 22. 7. 2005 14:52

    jayD: No jo, ale jde o to, co je to za částice - jaké mají složení a jak jsou velké. Ze spalování nafty vznikají částice velmi malých rozměrů (takže hladce projdou až do plic), a současně s karcinogenním obsahem. Kdežto třeba z brzd (dnešních bezazbestových) jsou částice mnohem méně škodlivé.
    <--- Odpůrci aut fkombíku by si měli uvědomit, že...
    luk
    Pozorovatel
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod jayD 23. 7. 2005 09:37

    ja bych rekl, ze je to prast jako uhod...

    s tou skodlivosti?dle me to nikdo poradne nezkoumal..takze bych se neodvazoval tak radikalne tvrdit co je horsi a co lepsi,ale cim min pevnych castic tim lip :tleskani
    jayD
    Nováček

    Odeslat příspěvekod luk 23. 7. 2005 14:04

    jayD: Ono se to totiž ani moc zkoumat nedá. Každý motor pracuje trochu jinak, takže i obsahy různých škodlivin se mohou dost lišit. Navíc se něco vyzkoumá v laboratoři (tedy na přístrojích, případně na myších apod.), ale pro člověka to bude zase jiné. Navíc člověk nedýchá jen spaliny z aut, ale také mnohé jiné věci, a může se to různě sčítat apod.

    Kromě toho, chemické látky ze spalin pronikají do potravního řetězce, a tak člověk třeba přes hovězí maso (nebo třeba přes kukuřici...) požije karcinogenní látky z nafty.
    <--- Odpůrci aut fkombíku by si měli uvědomit, že...
    luk
    Pozorovatel
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod jayD 25. 7. 2005 11:05

    jo jo je to slozity :)

    by se to dalo shrnout tak, ze kvuli dieslum mame rakovinu a kvuli benzinu zase globalni oteplovani :D
    jayD
    Nováček

    Odeslat příspěvekod SG 25. 7. 2005 11:28

    Podle mě ten cca 20% nárůst CO2 (např. srovnání 1.9TDI a 1.6 FSI v O2) je daleko menší zlo než saze a vysoké N0x u dieselu.
    SG
    Kolemjdoucí

    Odeslat příspěvekod PedroKV 3. 8. 2005 21:33

    puck píše:tie cierne smrady co idu z naftakov su ovela nebezpecnejsie ako benzinove CO2


    tak bacha! pozor2



    :D
    Hyundai Accent 1.5 CRDi mod. 2005
    PedroKV
    Pozorovatel
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod Neurotic 29. 7. 2016 13:31

    Asi je tam pořád málo kytiček :D
    http://www.auto.cz/do-ceska-zamiri-benz ... otor-96951

    Ještěže mám naftu a nebudu muset řešit jestli tankovat tuhle srajdu nebo si pár korun připlatit :D
    Neurotic
    Štamgast

    Odeslat příspěvekod Jean ViC 29. 7. 2016 17:54

    No nevím ale líh do benzínu zas tak nevadí jak nějaká řepka do nafty
    TCe 120k 205Nm EDC
    Jean ViC
    Guru
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod Hustoles 29. 7. 2016 17:56

    Líh zvyšuje oktanové číslo, leč i spotřebu - má míň "energie". Jsem zvědav, jak to ovlivní za ty tři roky cenu... Jedni odborníci tvrdí, že to litr paliva zlevní, druzí naopak. Možná nám to ale už bude v českém chalifátu jedno :hm Zastávám však stejně názor, že líh patří především do zažívacího traktu 8-)
    Hustoles
    Chameleon Garáže
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod Neurotic 29. 7. 2016 18:03

    Jsem myslel, že biosložka v podání úředníka znamená řepku přípdně jinou kytku.

    No pokud to zvedne spotřebu a zároven stoupne i cena tak se to opravdu vyplatí :D
    Neurotic
    Štamgast

    Odeslat příspěvekod birkov2001 29. 7. 2016 18:07

    Bydlím nedaleko nádraží a když ráno vidím, jak se zahřívají vlaky, tak mě můj chipnutý diesel s vykuchaným FAP a přeplňovaný tři a půl litr benzín bez katů nechává naprosto chladným 8-)
    Mustang GT; P607
    birkov2001
    Nováček
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod podikk 15. 8. 2016 08:51

    Zrovna nedavno mluvil na radiozurnalu nejakej ekolog a rikal, ze kdyz chcem pro ekologii udelat maxinu, tak mame koupit diesel, kterej malo zere. On ve svym aute mel jeste "vyrobnik" vodiku. Zkusim ten rozhovor najit, docela to bylo zajimavy a nebyl to ani zadnej zelenej fanatik
    podikk
    Pozorovatel
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod Hustoles 16. 8. 2016 10:39

    Já bych do auta radši instaloval výrobník vodky, když už...
    Hustoles
    Chameleon Garáže
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod robbert 16. 8. 2016 10:53

    Neurotic píše:Jsem myslel, že biosložka v podání úředníka znamená řepku přípdně jinou kytku.

    No pokud to zvedne spotřebu a zároven stoupne i cena tak se to opravdu vyplatí :D


    Biosložka znamená, že Bureš bude rozšiřovat Agrofert, ne?
    Mé příspěvky vyjadřují mé názory. Chcete se mnou nesouhlasit? Můžete, ale to je asi vše, co můžete.

    Bože, dej mi sílu, abych změnil, co změnit mohu, dej mi trpělivost, abych snesl to, co změnit nemohu, dej mi moudrost, abych to od sebe rozeznal.
    Nekácet!
    robbert
    Guru
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod Jelass 16. 8. 2016 10:56

    Biosložka znamená to, že ty píče zemědělský všude pěstují nenáročnou dotovanou žlutou smradlavou zasranou řepku a při tom mají jistotu, že jim to Bureš vykoupí, ptž na to mají monopol.
    Mondeo Turnier mkIII fl 2.0i, Kiwi mkVIII 1.8 i-vtec Sport
    p: GrandCaravan mkV V6, Corolla mkXI vvti, Fabia mkI mpi
    "D1.8T: Koupil dvoulitr a jezdí s ním jako s dvoulitrem."
    Jelass
    Veterán
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod halleck 16. 8. 2016 11:24

    ...a potraviny sa budu pekne dovazat zo zahranicia. Takze znizovanie zavislosti na rope konci tym ze usetrenu naftu spalia kamiony. :)

    -- 16. 8. 2016 11:27 --

    podikk píše:Zrovna nedavno mluvil na radiozurnalu nejakej ekolog a rikal, ze kdyz chcem pro ekologii udelat maxinu, tak mame koupit diesel, kterej malo zere. On ve svym aute mel jeste "vyrobnik" vodiku. Zkusim ten rozhovor najit, docela to bylo zajimavy a nebyl to ani zadnej zelenej fanatik


    Zda sa ze tento "ekolog" chcel akurat znizit emisie CO2, ktore nikomu neskodia. Akurat sa s nimi obchoduje a nejaka parta vedcov dostava pravidelne granty aby skumali globalne oteplovanie.
    Nejake karcinogeny ich asi nezaujimaju. ;)
    halleck
    Nováček

    Odeslat příspěvekod salam01 17. 8. 2016 00:59

    Ekologie je opium lidstva. Ať žije Trockij!
    salam01
    Inventář
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod halleck 17. 8. 2016 13:06

    :-D
    halleck
    Nováček

    Odeslat příspěvekod Nissan350Z 17. 8. 2016 16:31

    Jelass píše:Biosložka znamená to, že ty píče zemědělský všude pěstují nenáročnou dotovanou žlutou smradlavou zasranou řepku a při tom mají jistotu, že jim to Bureš vykoupí, ptž na to mají monopol.

    Jsem byl tudle v krámě pro brambory (od soukromníka už jsem sežral) a čumim jak puk, brambory až z Egypta :D Hlavně, že máme plný pole týhle hnusný sračky...
    Nissan350Z
    Inventář
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod pech. 21. 8. 2016 22:34

    podikk píše:Zrovna nedavno mluvil na radiozurnalu nejakej ekolog a rikal, ze kdyz chcem pro ekologii udelat maxinu, tak mame koupit diesel, kterej malo zere. On ve svym aute mel jeste "vyrobnik" vodiku. Zkusim ten rozhovor najit, docela to bylo zajimavy a nebyl to ani zadnej zelenej fanatik


    byl to jednoduše úplný dement, vylízaný jak pixla od medu.

    -- 21. 8. 2016 22:41 --

    Nissan350Z píše:
    Jelass píše:Biosložka znamená to, že ty píče zemědělský všude pěstují nenáročnou dotovanou žlutou smradlavou zasranou řepku a při tom mají jistotu, že jim to Bureš vykoupí, ptž na to mají monopol.

    Jsem byl tudle v krámě pro brambory (od soukromníka už jsem sežral) a čumim jak puk, brambory až z Egypta :D Hlavně, že máme plný pole týhle hnusný sračky...


    To je svatá pravda.... Před zavedením řepky jako paliva jsme byli schopni potreviny ve zančném objemu vyvážet a dneska je dovážíme....
    Škoda 105 DeLuxe 5Q
    Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
    pech.
    Inventář
    Uživatelský avatar


    • Podobná témata
      Odpovědi
      Zobrazení
      Autor

    Kdo je online

    Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků