Ekologie - Benzin vs Nafta

Které palivo je výhodnější?

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Black 22. 7. 2005 08:26

Ahoj,
zakládám toto na základě diskuse, ktera vznikla pod článkem na Autorevue.cz Subaru chystá naftové motory viz.
http://www.autorevue.cz/Bleskovky/AR.asp?ARI=6018

Diskuse by se měla týkat toho co je na provoz ekologičtější hlavně pak informací o škodlivosti pevných řástic a výfukových plynů a jejich porovnání. Taktéž by bylo fajn kdyby někdo měl informace o porovnání
Euro 3 nafta Euro 4 nafta
Euro 3 benzin Euro 4 benzin
- tedy v absolutnich hodnotach aby slo opravdu porovnat kolik emisi vznikne pri splaleni 1 litru nafty a 1 litru benzinu s tim ze jsem si vedom ze ten naftak na to ujede vetsinou delsi vzdalenost podle hmotnosti auta a objemu motoru. Ale jde o to aby si každý z toho mohl odvodit kolik gramu škodlivych latek udela kdyz ujede 100km pri jeho prumerne spotrebe.

Odkazy: (pridavam zajimave dodane diskutujicimi)
http://www.autorevue.cz/Magazin/AR.asp?ARI=3390
http://www.cdv.cz/text/szp/altern/nizko ... ozidla.htm
http://www.euractiv.com/Article?tcmuri= ... nksDossier
http://www.t-e.nu/docs/presentations/20 ... dinger.pdf
http://www.vcacarfueldata.org.uk/information/air.asp
Naposledy upravil Black dne 22. 7. 2005 13:30, celkově upraveno 1
Black
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod luk 22. 7. 2005 08:57

Z hlediska emisí CO2 je samozřejmě ekologičtější nafta, protože má větší účinnost (na stejné množství energie stačí méně paliva). Obecné srovnání je ale těžké, každé palivo produkuje trochu jiné škodliviny a jejich účinky se těžko srovnávají.

Navíc záleží i na konkrétních podmínkách. Např. bohatší směs = víc CO, ale míň NOx.
<--- Odpůrci aut fkombíku by si měli uvědomit, že...
luk
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mayklmaykl 22. 7. 2005 09:52

srovnavane emise jsou u dobreho naftaku nizsi jenze produkuje karcinogeny a saze....coz je mnohem nebezpecnejsi nez nejake sklenikove plyny z benzinu
mayklmaykl
Pozorovatel

Odeslat příspěvekod puck 22. 7. 2005 09:58

tie cierne smrady co idu z naftakov su ovela nebezpecnejsie ako benzinove CO2
puck
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Black 22. 7. 2005 10:02

No ale me by prave zajimalo presne srovnani. Kdyby jste nekdo nasel nejake podrobnejsi a info dejte odkaz ja ho zaradim do uvodniho prispevku do odkazu.
Black
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod SG 22. 7. 2005 10:50

Hodnoty Euro IV jsou tyto:
mg/km g/km g/km g/km
Saze NOx HC CO
Benzin 0 0,25 0,1 0
Diesel 25 0,08 0 0,3


viz. napr. http://www.euractiv.com/Article?tcmuri= ... nksDossier


Dobre stranky pro emise konkretnich vozu jsu http://www.autozeitung.de, kde jsou v testech vzdy uvadeny i emise.

Diesel je ekologicky o hodne horsi nez benzin, protoze z nej litaji saze a NOx (NOx az 10x vice nez u benzinu). Kvuli NOx diesel subjektivne *****, zatimco pokud si cichnu k memu 2.0 benzinu v Honde, ktery plni Euro IV, tak z nej subjektivne jde jenom teply vlhky vzduch. Zatimco motor od Hondy ma NOx 0,01 g/km, pro srovnani 1.9 TDI 96 kW ma 0,335 g/km, tedy 33x vice!! A pekne *****!

Co se tyce C02, tak na 1l spotreby nafty se vyprodukuje trochu vice C02 nez na 1l benzinu, takze napr. srovani u Skody O2 je toto:

Prum. spotr. CO2 CO2 na litr
1.9 TDI 5 135 27
1.6 FSI 6,6 158 24[code][/code]
    SG
    Kolemjdoucí

    Odeslat příspěvekod Black 22. 7. 2005 11:08

    Rad bych podekoval za informace.

    Jinak v tabulce Euro4 je chyba v prehozenych hodnotach NOx (na webu je to spravne)

    spravne je to
    Hodnoty Euro IV jsou tyto:

    Saze mg/km
    Benzin 0
    Diesel 25

    NOx g/km
    Benzin 0.08
    Diesel 0.25

    HC g/km
    Benzin 0,1
    Diesel 0

    CO g/km
    Benzin 0
    Diesel 0,3

    Z toho tedy vyplyva ze co se tyce Euro 4 je to v oxidu dusiku kazde neco jineho a clovek by logicky predpokladal ze Euro 4 benzin a diesel bude mit stejne hodnoty. Tedy kdyz kdyz si koupite diesel produkuje mnohem vic NOx pri stejnem Euro4. Hruza. A k tomu jeste ty saze. Pokud to dobre chapu vyplyva z toho ze pokud jezdim dieselem tak i pri nizsi spotrebe paliva je to z ekologickeho pohledu mnohem horsi varianta nez benzin ?!?!
    Black
    Kolemjdoucí
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod luk 22. 7. 2005 12:32

    Black: Těžko říct, jestli je horší. Euro4 připouští u benzinu jisté (nemalé) množství aromatických uhlovodíků (C6H6 a další) - a ty jsou karcinogenní. U nafty jsou ty karcinogenní uhlovodíky navázány hlavně na pevné částice, kdežto u benzinu jsou ve formě plynu (jsou lehčí, s menší molekulou). Proto uhlovodíky z nafty škodí hlavně na malou vzdálenost (přímo na silnici), kdežto ty z benzinu se rychle rozptýlí a škodí široko daleko, ale zase s menší intenzitou.
    <--- Odpůrci aut fkombíku by si měli uvědomit, že...
    luk
    Pozorovatel
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod SG 22. 7. 2005 12:36

    Ano, aspon co se tyce NOx, diesel ***** a tak jsem koupil benzinovy motor. Plene to plati U.S., kde v nekterych statech vubec nelze diesely prihlasit, protoze neplni emisni limity. Problem u dieselu je, ze snaha o lepsi emise (casticove filtry, predvstriky, atd.) vede ke snizeni ucinnosti spalovani, ktere jiz dosahlo -udajne -12% oproti puvodnim primovstrikovym motorum. Jednoduse receno, budto jde nastavit velky vykon a mala spotreba, ale vysoke saze a NOx nebo opacne. Podle me je nejlepsi hybrid, jak dokazuje Toyota a Honda. Tam je u nas ale zatim problem v cene, coz se ale casem muze zlepsit.
    SG
    Kolemjdoucí

    Odeslat příspěvekod jaluk 22. 7. 2005 12:39

    Když už jsme u té ekologie - mnohem ekologičtější než diesel (a patrně i benzín) je motor spalující CNG (zemní plyn), který se používá hlavně pro autobusy. Emise CNG ve srovnání s dieselem viz http://www.ekobus.cz/index.php?page=temata

    Na CNG se dají přestavět i osobní auta, nicméně nevýhodou je malá síť čerpacích stanic. Více na http://www.cng.cz/cz/index.php
    jaluk
    Kolemjdoucí

    Odeslat příspěvekod goes 22. 7. 2005 12:47

    jaluk: CNG to uz je lepsi LPG kvuli te siti...
    Fluence - ∅ 15,27 l/100km (CO2 - 356 g/km)
    goes
    všude byl, všechno zná
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod Black 22. 7. 2005 13:18

    Ja si akorat nedovedu predstavit co musi produkovat starsi diesely hlavne z traktoru a starych tatrovek a podobnych srotu ktere neplni zadnou normu, kdyz je norma sazi Euro 2 (1996) mg/km 80-100. To musi byt totalni humus. A ze u nas techto srotu nejezdi zrovna malo. Srandovni je ze takove jedno auto toho vygeneruje 20 a vic krat nez diesel Euro 5. Tedy dokud se nedockame uplneho zakazu vseho co nema Euro 3 a vyse, tak se situace u nas k lepsimu moc nepohne.
    Black
    Kolemjdoucí
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod jayD 22. 7. 2005 13:19

    drobet duplicitni adresa, ale jsou tam pekny grafiky

    http://www.t-e.nu/docs/presentations/20 ... dinger.pdf

    skodliviny

    http://www.vcacarfueldata.org.uk/information/air.asp

    jo jinak co jsi pamatuji z jedny prezentace-tak pevne castice z osobni dopravy(jen z motoru) se na celkovem produkci pevnych castic podileji asi 3 procenty. priblizne dvojnasobna je pak produkce z brzd a pneu....jen nekde najit nejaky podobny grafiky :(
    jayD
    Nováček

    Odeslat příspěvekod puck 22. 7. 2005 13:47



    to je super ze testuju lamborginy, aston martin a bentley ! 8)
    puck
    Pozorovatel
    Uživatelský avatar

    Odeslat příspěvekod jayD 22. 7. 2005 14:11

    puck>ted nejak nechapu...
    jayD
    Nováček

    Další stránka

    • Podobná témata
      Odpovědi
      Zobrazení
      Autor

    Kdo je online

    Uživatelé procházející toto fórum: podikk a 1 návštěvník