ultima__ratio píše:A není CNG ten samý plyn, co má skoro každý doma na vytápění nebo vaření? Prostě koupí přečerpávací pumpu a má to, já bych pak mohl tankovat i v zaměstnání kuwa.
"Přečerpávací pumpa" je kompresor, protože v autech je CNG stlačené na řádově jiný tlak, než pod jakým je v rozvodové soustavě do domů pro vytápění/vaření. Tento musí být provozován na volném prostranství kvůli bezpečnosti - únik, požár. Nesmí být v garáži. Auto přestavěné na plyn nesmíš zaparkovat v podzemních garážích, někdy se zakazuje i vjezd do parkovacích domů, v jednotlivé garáži být také nesmí. To zařízení na plnění nemá vlastní tlakové nádoby, plyn se stlačuje rovnou do nádob ve vozidle. To trvá podle jejich kapacity 5 až 8 hodin, normální "natankování" z veřejné stanice trvá 5 až 8 minut (pořád je to déle než tankování benzinu nebo nafty). Jelikož při použití plynu jako pohonných hmot při dopravě se platí dle naší legislativy jiná spotřební daň než při vytápění/vaření, je nutné mít na přípojce dva plynoměry a absolvovat s tím spojené papírování. Stlačení plynu také stojí něco elektrické energie. Kopresor je krabice velikosti lednice (hádám, že nebude mít ani menší hmotnost), zapomeň na to, že bys to mohl vozit s sebou do práce. A, jako bonus nakonec: to zařízení se sice u nás malosériově vyrábí, ale prodává se za asi 200 tisíc korun.
Suma sumárum se to nevyplatí, provozovat to v domácnosti je ekonomický nesmysl. Firmě, ideálně lokálnímu (třebas autobusovému) dopravci by se to možná mohlo při spoustě projetých kilometrů vyplatit. Vím o pár, kteří to provozují. Mají ale vlastní rychloplnící stanici (má vlastní tlakové láhve, plyn se stačuje přes noc, kdy je levná elektřina) v garážích.
Hjondé i30.
Now don't you wait or hesitate,
let's move before they raise the parking rate!