Na přání dávám krátký report z dovolené v Černé Hoře, kterou jsme uskutečnili začátkem června s paní Lexxovou
Zde je vybráno několik fotek (vždy uvedu v komentáři číslo, které se vztahuje ke konkrétní fotce):
https://drive.google.com/open?id=0B7Crk ... kQ3cEdrYnMČerná Hora je velmi hornatá země a asi na 10 % jejího území se nachází celkem 5 národních parků. Věděli jsme, že budeme cestovat po Černé Hoře, tak jsme jeli z Ostravy autem, cesta tam je dlouhá asi 1300 km. Cestou při příjezdu jsme se stavili u kláštera
Ostrog, který je postaven ve skále (0867). Ubytováni jsme byli v městě
Ulcinj (1730, 1736) na jihu země a během pobytu jsme odtud uskutečnili tři celodenní výlety:
1.
Skadarské jezero (0977), - ze soutěsky Shtegvasha, která se nachází jen pár metrů od albánských hranic je vidět na jedné straně hor Skadarské jezero a na druhé Jaderské moře. Od soutěsky směrem k městu
Virpazar vede úzká silnička (pro jedno vozidlo, v případě protijedoucího je nutno vyhledat širší místo, několikrát se couvá apod., to je docela typická situace na místních *****ích silničkách) podél pohoří a nabízí úchvatné pohledy na Skadarské jezero. Ve Virpazaru, který tvoří vstupní bránu do národního parku Skadarské jezero, jsme si půjčili kola (€5/ks/2 hod., docela děsný stav, ale dostali jsme i tašku s nářadním pro případ
) a podnikli asi 10km projížďku po okolí. Cestou zpět jsme se vykoupali v jezeře vykoupali u vesničky Donji Muriči (jinde to snad vůbec nejde, info v průvodci bylo mylné).
2.
Národní park Durmitor (1008, 1013)- všude krásné silnice, jenom zastavuješ a fotíš nebo fotíš za jízdy. Za centrum NP je považováno město
Žabljak asi 200 km na sever od Ulcinje. Několik km západně se nachází známé
Černé jezero (1065), kolem něhož lze uskutečnit 1,5hodinovou procházku. Cestou ze Žabljaku jsme navštívili impozantní
most Durdeviča (1108) přes kaňon řeky Tary (1112 - foceno z mostu). V Taře (1135) lze raftovat, akorát neměli jsme na to čas, to chce alespoň celý den a noc strávit v místním kempu. Alespoň jsme se v Taře řece vykoupali. Jinak u mostu přes kaňon jsou natažená lana a je možné se za € 10 "svézt" na druhou stranu kaňonu (necelých 1000 m). Cestou do Mojkovace opět nádherné silnice, takže pořád fotíš (1223). Zde např. hlavní tah od Srbska do Podgorice, hlavního města Černé Hory (1248, 1267).
3.
Kotor (1531, 1543, 1546) - historické město v UNESCO. Vylezli jsme v tom nejhorším horku (v poledne) na pevnost nad městem, celkem 1200 schodů a nejkrásnější výhledy (1434, 1474). Ač tu někdo dával na Kotor hejty, tak nám se to moc líbilo, dokonce jsme v přístavu zaparkovali zadarmo. Jen varuji před sezónní špičkou, musí to být peklo light. My jsme tam byli v úterý = minimum turistů. Cestou z Kotoru jsme jeli do města
Cetinje, bývalého královského města. Vygooglil jsem si předem, jestli je sjízdná klikatice vedoucí z Kotoru na Njeguši - první odkaz na dangerousroads.org (nebo tak nějak) - ale sjízdná prý je
Dokonce proti nám jely dva autobusy a náklaďák, pohoda. Nádherné výhledy shora (1576, 1578). V Cetinje jsme si vyfotili místní klášter (1621), ale jinak chcípnul pes. Cestou dál do Virpazaru jsme se stavili ve vesnici Rijeka Crnojeviča (1671). A dál se nám naskytl výhled na Skadarské jezero (1692).
Kde jsme byli a nestálo to za to?Cetinje - nic moc tam není,
Podgorica - jen jsme se tam stavili na večeři, nebyli jsme v historickém centru, jestli vůbec nějaké existuje, okrajové části jsou hnusná betonová sídliště, celkový dojem nic moc,
Mostar (1841) - cestou zpět jsme se stavili mrknout do Bosny na slavný most, Václavák hadr, turistů jak much a okolní (jinak asi pěkné) uličky plné obchodů jako na cestě z Karlova mostu na Staromák; za mě největší zklamání z celé dovolené.
Kde jsme nebyli, ale chtěli bychom navštívit příštěStari Bar, Budva, Sveti Stefan, Perast (1810 - a vůbec Boka Kotorska si zaslkouží více pozornosti)
TIPY NA CESTUZelená karta - zejména Bosňáci vyžadují předložení zelené karty na hranicích a čirou náhodou jsem zjistil, že ji s sebou nemám (nové povinné ručení od dubna, zapomněl jsem si ji dát do auta). Na výjezdu (!) z Bosny ji chtěli. A jako že se budu muset vrátit do nejbližšího města a sjednat si to u nich. Po 15min. krčení rameny mě nechal jet. A jak mi došlo o týden později, takcelník zřejmě očekával úplatek, avšak jsem příliš hloupý a nedošlo mi to. Makléřka mi poslala na mail zelenou kartu a o týden později vybaven bílou zelenou kartou jsem narazil opět na bosenských hranicích. Pán si řekl o € 10, nashle.
PHMDoporučuji tankovat v Bosně za cca 26 Kč/l (nafta). Po celé Černé Hoře jsou ceny € 1,1 nafta, € 1,24 Natural 95, € 1,28 Natural 98 - pouze jediná pumpa kousek od Podgorici byla levnější (€ 1,05), jinak všude naprosto stejné ceny.
SilniceBosna i Černá Hora mají silnice ve stejné nebo v lepší kvalitě jak u nás, není se čeho bát. Akorát chybí dálnice, což se vzhledem k hornatému povrchu není čemu divit, takže se cesta docela časově protáhne (dálnice v Bosně zaslouží 1*). Mezi Virpazarem a Sutomore je 4km tunel, za jehož průjezd se vybírá € 2,5, což se sice na první pohled zdá hodně, ale objíždět jej nemá žádný smysl, jsou to solidně investované peníze.
VarováníMám takový pocit, že v sezónně tam bude pěkně natřískáno na silnicích a ve městech na pobřeží (zejména Kotor). Už tak jsme v sobotu v Kotoru cestou zpátky strávili v koloně asi půl hodiny. Velmi doporučuji navštívit Černou Horu mimo hlavní sezónu. I tak jsme měli po celou dobu 30 °C a jasno (kromě hodinového deště první den).
Celkem najeto 3522 km, nafta za 4780 Kč, spotřeba 5,1 l/100 km, 1 fotka z radaru v Bosně v noci (a zrovna když řídila paní Lexxová, hahaha)
V pivu je vitamínů málo, proto jej musíme pít hodně.