od ace2 27. 3. 2007 21:58
No tam ani tak nešlo to tyhle věci jako o to že velký motor u běžného typu auta měl a má velmi nízké provozní otáčky, tedy i auto z 50. let co jede 110 km/h je velmi tiché a v podstatě není slyšet zvuk motoru. Tedy to co Evropani pořád obdivují u luxusních aut mělo v USA běžné rodinné auto už od poloviny min. století. Takže se jednalo pochopitelně o komfort. To ani dnes evropská rodinná auto nedokáží a při 110-130 je slyšet vrčení motoru, holt jsou to malé objemy a musí se točit. Není vyjimkou aby při 120 točilo EU auto 3500 otáček. V USA je to utopie.
A pak samozřejmě té věci, že velký motor dává větší výkon a nebyla nikdy v USA nutnost ani tlak vydobýt z litru co nejvyšší maximální výkon. A objemný motor není nutně o spotřebě, ba naopak vyšším objemem, výkonem a tím pak možností lepšího zpřevodování auto bude mít menší spotřebu než konkurence.
Typicky příklad.
BMW 645i má vyšší spotřebu než Corvette C6 6.0 V8 400hp a přitom je výkonově někde jinde. Ba dokonce větší a výkonnější motor v Corvette má menší produkci škodlivin než ten od BMW
A pak ostatně historicky, Amerika nikdy nemusela řešit problém s ropou a tak cena za palivo byla taková, že to člověk nemusel řešit a v podstatě to bylo to samé jako kdyby si Evropan šel koupil láhev Coly. Tak pak nebudete řešit, že máte 8.2 V8 Cadillac se 400hp a 700Nm z roku 1970 se spotřebou 20-25 při 110 km/h
Pak přišla ropná krize v polovině 70 let a od té doby jsou americká osobní auta velmi úsporná. Kupříkladu můj Cadillac 4.5 V8 měl Praha-Split spotřebu 8.8 litrů s A/C při 110 km/h. Dlouhý 4. převod dělá své.
Jinak Evropani se třeba posmívají některým motorům, chápu že Ford Crown Victorie s jeho 5.0 V8 a výkonem 220 koní je skutečně tristní. Ale to ticho, pohoda a dostatek výkonu kdykoliv díky kroutícímu momentu už od volnoběhu to vám turbený 2.0 nikdy nedá.