Něco málo z osobních zkušeností, najezdil jsem 20.000 km s Fordem Focus 1.8 TDCi 85 kW, před tím 120.000 km s Octavií I 1.9 TDI 66 kW - ten je velmi podobný tomu dnešními 77 kW, rozdíl je snad jen v tom, že ten má proměnnou geometrii lopatek turbodmychadla.
1.8 TDCi 85 kW
Je velmi citlivý na kvalitu nafty. Prodejce mi opakovaně kladl na srdce, abych bral naftu jen u velkých čerpacích stanic. U těchto motorů velmi rády odchází vstřikovací rampy, oprava pak za bratru 20.000 Kč. Jinak jsou to motory bezproblémové.
Svezení a dynamika
Úžasný motor. K Focusu sedne jako hrnec na *****. Dalo se s ním velmi dobře vyřádit. Tichý, příjemný, bez vibrací. Velmi záleží na nastavení řídicí jednotky - máme v rodině ještě druhého Focuse se stejným motorem - má jinak nastavený průběh točivého momentu a není to ono - kolem cca 2.200 otáček je velmi prudký nárůst výkonu, úplně to to auto nakopne.
Ten, co jsem měl já byl ale fakt super a po této stránce na motor nedám dopustit.
Spotřeba
A to je kámen úrazu tohoto motoru. Když držíš stabilní rychlost 80 - 90 km, tak se dá dostat někam k 5 litrům. Ale to asi tak jediný případ, který v praxi asi nenastane. Jezdil jsem tak kolem 7 litrů v průměru, ale musel jsem se hlídat. S roustoucí rychlostí totiž roste velmi rychle spotřeba. Praha - Brno na plnej knedlík znamenal spotřebu kolem 14 litrů (na 100 km, ne na celou cestu
) Žádné přeprogramování řídicí jednotky nepomohlo.
1.9 TDI 66 kW
Najezdil jsem s ním 120.000 km bez jediného problému. Výměny oleje po 45.000 km, což považuju za geniální.
Svezení a dynamika
Přecházel jsem na tento motor z 2.0l Mazdy 323 a měl jsem trochu obavu, že budu nejpomalejší na silnici. Nicméně motor si s autem velmi dobře poradil. Praha - Brno jsem projel za stejný čas jako s výše popsaným Focusem.
Ale je pravda, že o sportovní jízdě se ve srovnání s Focusem nedá moc mluvit.
Spotřeba
Tu považuju za největší plus koncernových motorů. Jestliže Brno - Praha s Fordem na plnej knedlík znamenalo spotřebu 14 l / 100 km, tak s Octavií 7.8 l / 100 km. A to při stejném čase!!! Tedy žádný užitek z téměř dvojnásobné spotřeby Focusu. V průměru jsem dlouhodobě jezdil za 6.2 l / 100 km a to jsem se nijak nekrotil.
Závěr?
Pokud chceš sportovní jízdu, velmi příjemný a kultivovaný motor a nebude Ti vadit spotřeba kolem 8 litrů, pak ber. 1.8 TDCi. Počítej ale s tím, že za opravdu sportovní svezení případně rychlejší jízdu budeš hodně platit - i 2x tolik než s TDI.
Pokud ale chceš jezdit za 5.5 l / 100 km při zachování velmi dobré dynamiky, nicméně bez závodních ambicí, pak běž do koncernu. Ať budeš dělat cokoliv, spotřebu nad 8 l nedostaneš.
===========================================
Pak je ale důležitá další věc: a to je celkový pohled na auto. A tady se prostě Octavia s Focusem nemůže rovnat. Focus je sice o něco menší, ale tam jeho mínusy končí. Kvalita zpracování, výbava, tuhost karoserie, bezpečnost, kvalita podvozku. Zkus se v těch autech projet. Zkoušel jsem je. A poté, co jsem se projel v Octavii a potom ve Focusu, by byl můj výběr jednoznačný. Octavie sice udělal z I do II velký skok a je to celkem dobrý auto, ale Focus je prostě mazel. A ten podvozek hmmmmmm, láska hned v první zatáčce...
Navíc u Focusu můžeš mít za nějakých pár tisícovek 3 roky / 150.000 km záruku, takže vůbec nemusíš řešit nějakou poruchovost motoru, která je i tak v dnešní době zanedbatelná.