Zdravím vás pěkně! Vzhledem k tomu, že v létě plánuju kupovat nějaký auto, tak mě napadlo, že bych si mohl nechat poradit od zkušenějších. Projel jsem tu několik podobných témat, ale příjde mi, že většina lidí buď hledá kombíky, což já nechci, popřípadě naftu, což taky nechci, nebo nemají vlastně ponětí, co chtějí a do éteru se tak hází úplně všechno, popřípadě to už jsou starší témata. Taky jsem trochu výřečnější, takže pokud se vám nechce číst, tak asi můžete skočit na požadavky a pak letmo přejet auta, po kterých jsem koukal.
Kontext:
Jsem relativně ještě furt mladý student, ale už jsem za těch pár let něco najezdil, takže nepotřebuju úplně začátečnický auto, který můžu všude omlátit. Tudíž vybírám něco, co není úplnej vrak, vypadá slušně a za co se nemusím úplně stydět. Většinou jezdím po okreskách, popřípadě něco málo i přes město, přes dálnice prakticky vůbec. Cena 80 - 100 tisíc Kč, většinou koukám podle sAuto, kde rovnou filtruju auta bez servisní knížky. Nedělám si o tom iluze, ale i tak.
Požadavky:
● Sedan nebo liftback. Nechci kombi!
● Benzín - zaprvé, ročně najedu asi 8500 km, zadruhé, levnější údržba, absence filtrů pevných částic a dalších podobných srandiček, i když se toho určitě časem u nových benzínů také dočkáme.
● Spotřeba - neřeším! Pokud to nebude žrát jako tahač jaderných střel, tak mi to je relativně jedno.
● Spolehlivost a servisovatelnost - rád bych se zaměřil na tohle. Chápu, že o každé auto je třeba se starat, ale bych byl rád, kdyby se to furt nesralo a nestálo to furt v servisu. Takže ideálně nějaký jednoduchý, prověřený motor, s maximální absencí *****ítek.
● Pravidlo 3F - původní pravidlo 4F, které jsem slyšel, znělo: "Vyhnout se Fiatu, Fordu a Fšem Francouzům". Myslím, že o Fordech to už úplně neplatí, takže bych z toho Ford škrtnul a zmenšil to na 3F. No... zkrátka mnoho lidí mě upozorňovalo, abych si dával pozor na italská a francouzská auta. Pokud mě ale někdo chce přesvědčit o opaku, tak je moje mysl relativně otevřená. Každopádně pár (ojetých) francouzů doma bylo a přišlo mi, že to celkem sedí, protože se do nich vždycky muselo ještě jednou tolik narvat.
● Odpovídající motorizace - snažím se jezdit podle předpisů, předjíždím veeelmi výjimečně a celkově nepotřebuju, aby to trhalo asfalt. Ale velmi nerad brzdím provoz, jsem rád, když to sviští, takže bych třeba úplně nechtěl 1.0 nebo 1.2. U hodně malých hatchbacků se s 1.2 jezdit už třeba dá, ale sedany jsou většinou větší a těžší. Navíc takhle slabý motory prostě u těhle aut trpěj, protože se musí vytáčet do nebeských výšin. No zkrátka, bych byl rád, aby motorizace odpovídala typu auta a jeho hmotnosti.
Každopádně, už jsem se na pár aut kouknul. Nejsem tu jen tak s prázdnýma rukama. Na co jsem za tu dobu narazil? Tohle je seznam aut seřazený asi tak nějak jak jsem na ně narážel.
Ochcávka - Kategorie sama pro sebe. No, vím, že pár lidí už teďka vidí rudě. Ale tak chybět tu nesmí. Navíc tehdy jsem o autech ještě skoro nic nevěděl, takže asi první volba "petrolheadového" panice. Souhlas s tím, že Škodovky jsou obecně trochu předražený a samozřejmě obyčejný, protože je má každej. Ale zas na druhou stranu, každej to umí opravit a díly se seženou relativně snadno. Četl jsem, že relativně spolehlivý jsou MPi a pak hlavně atmosféry. Taky jsem četl, že je Ochcávka docela těžká, takže je lepší 1.6 a výše. Líbí se mi taky to, že to je liftback - mnohem příjemnější než víko u sedanu. Na druhou stranu, hodně se kradou a bojím se, aby to všechno nebylo stočený jak já po Tequille. Navíc argument, že za stejnou cenu se dá sehnat více muziky, mi příjde pravdivý.
● 2004:
Toyota Avensis - benzínů moc není a je otázka, jestli se dá věřit u roků výroby 2004 jejich nájezd. Říká se, že Avensis je toho schopen odkroutit fakt hodně, ale nezdá se mi jako vhodný nápad kupovat něco s fakt velkým nájezdem, protože i když to je schopný nakroutit hodně, asi na to bude mít také velký vliv to, jak se k tomu choval předchozí majitel, a to zkrátka nezjistíte. A navíc to je prostě už 13 let starý.
Mazda 6 - Mazda 6 je hrozně pěkná a na Mazdy jsem slyšel obecně kladný ohlasy, ovšem do 100k se dá většinou sehnat rok 2004, navíc jsem četl, že tyhle Mazdy strašně reznou, což se je škoda a myslím, že to samotné mi stačí pro to, abych ji nebral.
Ford Mondeo - hodně pěknej, ale zbytek podobně jako u předchozích, do 100k Kč většinou rok 2004, popřípadě novější, které mají nalítáno opravdu fakt hodně. Navíc známý říkal, že to by už zachvilku shnilo.
● 2006
Honda City - O Hondách jsem slyšel obecně velmi dobré věci - především to, že hodně držej a málokdy se serou. Na druhou stranu, sedanů moc nemají a hledejte někde Hondu City. Na sAuto jsou celé DVĚ benzínové se serviskou, obě rok 2006. Navíc věděli by v servisu, co s tím dělat? Dalo by se na to něco sehnat? Byla by to dobrá volba? Nějaký šestý smysl mi říká, že asi ne.
● "Novější"
Hyundai Accent 1.4i - dá se sehnat za fajn cenu i nájezd, Hyundai se také myslím za poslední roky dost kvalitativně zlepšil. Jen jsem trochu povrchní a klidně řeknu, že mi zepředu připadá jak auto pro důchodce. Ještě jsem četl, že od výrobního roku 2007 tam prý odchází posilovač řízení, což není moc fajn.
Chevrolet Aveo 1.4 - o tomto autě mi řekl známý. Vypadá hezky, ale musím se přiznat, já ani moje okolí nemá vůbec žádnou zkušenost s Chevroletem, takže nevím, jestli by to byla dobrá volba, nebo ne. Většina z těhle aut má 1.2, což mi příjde na takový auto málo, ale dají se sehnat i 1.4, což už by bylo asi v pohodě. Ale nevím, no. Přišlo mi, že se daj sehnat dost levně a ne moc starý, s velmi malým nájezdem. Je tu nějakej háček? Jinak jsem se kouknul na TÜV a tam je na krásném 108 místě ze 116 - http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2016-6-7/574, takže... no nevím. Vím, že TÜV a podobné žebříčky se mají brát s rezervou, ale i tak, nepůsobí to na mě moc dobře.
Seat Cordoba, 1.4 16V - na Cordobu jsem narazil celkem nedávno a HODNĚ mě zaujala. Vypadá dost hezky a dá se sehnat docela fajn rok (2006 - 2008) za příjemnou cenu a bez toho, aby to bylo úplně vylítaný. Jestli se teda dá věřit údaji na tachometru. Vzhled se mi také líbí, hlavně zadek, ten je fakt hodně povedenej. Hledal jsem o Cordobě, co šlo, a připadá mi, že se o tomhle autě moc nepíše. Našel jsem hodně zkušeností a recencí, ale většinou se týkaly starších generací Cordob, takže nevím o jejich vypovídající hodnotě. Ale tak vzhledem k tomu, že to je prakticky Ibiza (s baťohem), tak jsem se kouknul i na recenze Ibizy a přišly mi většinou kladné. No jinak tahle Cordoba má podvozek od Fábie, díly od VW. Myslím. Takže by neměl být úplně problém to servisovat, popřípadě na to něco sehnat, ne? Prý to je prakticky španělská Fabie, až na to, že narozdíl od Fabie sedanu není úplně hnusná. Na druhou stranu - jak je na tom Seat obecně? Jsou pro něj charakteristické nějaké problémy? U Cordoby jsem slyšel většinou chválu, jediné, na co si lidé často stěžovali bylo to, že má opravdu hodně tvrdej podvozek. Taky jsem četl, že tam rády praskaly přední žárovky, ale nevím, jestli to platí i pro poslední generaci. No každopádně... bylo by tohle auto dobrou volbou? Zatím mě zaujalo asi nejvíce. Pěkný vzhled, dostupnost náhradních dílů, o 1.4 16V jsem četl, že to je relativně jednoduchý motor a bez mnoha *****ítek, což se mi zamlouvá. Každopádně, má tu někdo zkušenosti s Cordobou? Byla by dobrou volbou?
No, to je asi všechno. Vybrali byste si z toho něco? Nejvíc se mi líbí Cordoba, ale... je to nejlepší volba? Nebo byste brali něco úplně jinýho? Nebo je lepší počkat? Auto budu kupovat nejdřív v červnu nebo červenci, ale předpokládám, že ceny se moc měnit nebudou. Jinak dík za přečtení a reakce.