ESP ABS MBA EBV MSR ASR EDS HBA DSR

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod avantar 24. 4. 2006 08:42

víte někdo co znamenají dané zkratky ?
ESP ABS MBA EBV MSR ASR EDS HBA DSR
http://www.skoda-auto.com/share/downloa ... 0CZweb.pdf

u Sonáty je jenom ABS, ESP, protiprokluz TCS a brzdový asistent BAS
je tedy octavia lépe vybavená ?
avantar
Nováček

Odeslat příspěvekod anonymni 24. 4. 2006 08:49

ESP - stabilizacni system
ABS - proti zablokovani kol pri brzdeni
MBA - neco s brzdama ale nevim presne???
EBV - rozdělovač brzdné síly
MSR - regulace točivého momentu
ASR a EDS- protikluzový systém
HBA - brzdovy asistent
DSR - system pro udrzeni konstatni rychlosti pro sjizdeni z kopce
anonymni

Odeslat příspěvekod avantar 24. 4. 2006 08:51

díky
takže se používají různé zkratky pro stejné věci ?
avantar
Nováček

Odeslat příspěvekod anonymni 24. 4. 2006 08:52

ano, krom par veci, jako je ABS apod. maji automobilky ruzne nazvy daneho systemu
anonymni

Odeslat příspěvekod avantar 24. 4. 2006 08:54

a škodovka je opět o krok v před, protože má nejvíce zkratek
avantar
Nováček

Odeslat příspěvekod germi123 24. 4. 2006 09:02

Zkratky se tu už omývaly asi 1000x takže ještě jednou.
:) Škodovka uvádí i zkratky, které už některé systémy automaticky obsahují, takže je to spíše reklama. Akorád nevím na jaké úrovni je ESP u Sonáty a jestli má DSR :hm

ABS (Anti Blocking System, Anti-lock Brake System, Anti Blokier System, Protiblokovací systém)
Systém ABS zabraňuje zablokování kol při brždění. Každé kolo má svůj snímač otáček (indukční nebo magnetorezistor). Pokud řídící jednotka zjistí u některého kola výraznou tendenci ke zpomalování oproti ostatním kolům, nebo jeho zablokování, reguluje spínáním elektro-hydraulických ventilů tlak v brzdovém okruhu kola tak, aby se stále otáčelo. Tento děj může probíhat až 16 krát za sekundu. Činnost řidič pozná na vibracích brzdového pedálu. Systém ABS se automaticky vypíná při rychlostech pod asi 30 km/h. (podle typu)

EBV (Elektronische Bremskraftverteilung)
EBD (Electronic Brake Force Distribution, Elektronické rozdělování brzdné síly)

Při brždění je zadní náprava nadlehčována a hrozí rychlé zablokování kol. Systém EBV tomu zabraňuje rozdělením brzdné síly (tlaku) mezi přední a zadní nápravu. U moderních vozů je součástí systému ABS a nahrazuje dříve používaný mechanicko-hydraulický zátěžový regulátor. Řídící jednotka ABS porovnává při brždění rychlosti zpomalování kol přední a zadní nápravy. Pokud zjistí, že zadní kola zpomalují výrazně rychleji než přední aktivuje elektro-hydraulické ventily, které sníží tlak v okruzích zadních kol ještě dříve než začne pracovat systém ABS.

EDS (Elektronische Differentialsperre, Elektronická uzávěrka diferenciálu)
Systém nahrazuje mechanickou uzávěrku diferenciálu a umožňuje rozjezd na vozovce s výrazně rozdílnou přilnavostí hnacích kol (led, sníh, bláto, písek...). Řídící jednotka porovnává otáčky kol a přibrzdí protáčející se kolo. Potřebný tlak vytváří čerpadlo. Systém se automaticky vypíná při dosažení rychlosti asi 40 km/h. (podle typu)

BAS (Brake Assist, Brems Assistent, Brzdový asistent)
Výzkumem bylo zjištěno, že většina řidičů sešlápne v kritické situaci brzdový pedál sice rychle, ale s nedostatečnou silou, což má za následek prodloužení brzdné dráhy. Proto je posilovač doplněn snímačem polohy (potenciometr) a elektro-pneumatickým ventilem. Řídící jednotka ABS vyhodnocuje rychlost pohybu pedálu a když překročí obvyklou mez, tak aktivuje elektro-pneumatický ventil, který rychle zavzdušní pracovní komoru posilovače a je tak dosaženo maximálního brzdného účinku nezávisle na tlaku řidiče na pedál. Zablokování kol potom zabraňuje systém ABS. Při povolení pedálu se činnost BAS zruší.

ASR (Antrieb Schlupf Regelung, Anti Skid Regulation, Protiprokluzový systém)
TCS (Traction Control System, Systém kontroly trakce)

Systém zabraňuje protáčení hnacích kol při rozjezdu. Pokud nepostačuje přibrždění protáčejícího se kola (systém EDS), nebo se hnací kola otáčí rychleji než hnaná (necitlivé přidání plynu řidičem), požádá řídící jednotka ABS přes CAN - BUS řídící jednotku motoru o snížení kroutícího momentu (zmenšení předstihu, omezení vstřikování, škrtící klapka).

MSR (Motor Schleppmoment Regelung, Regulace prokluzu)
Při brždění motorem na kluzké vozovce (jízda s kopce, přeřazení na nižší stupeň, nebo jen prudké ubrání plynu) může dojít ke smyku hnacích kol a vozidlo se stane neřiditelné. Řídící jednotka ABS porovnává otáčky kol hnací nápravy s otáčkami kol na nepoháněné nápravě. Jsou-li hnací kola pomalejší, požádá přes CAN - BUS řídící jednotku motoru o mírné přidání plynu (otevření škrtící klapky). Systém MSR se používá především u výkonných vznětových motorů (větší kompresní poměr).

ESP (Electronic Stability Program, Elektronický stabilizační program)
Systém umožňuje zabránit smyku vozidla (v zatáčce nebo při prudkém vyhýbacím manévru) přibržděním vhodného kola nebo snížením kroutícího momentu. Zahrnuje systémy ABS, EDS, EBV, ASR, MSR. Navíc obsahuje snímač úhlu natočení volantu, příčného a podélného zrychlení a rotace vozu okolo těžiště. Řídící jednotka ABS/ESP vyhodnocuje údaje snímačů asi každých 7 ms. Kromě zásahů do řízení motoru je možný zásah i do automatické převodovky. O činnosti ESP je řidič informován blikáním kontrolky. Funkci ESP/ASR lze vypínačem vypnout např. při jízdě se sněhovými řetězy nebo vyprošťování z hlubokého sněhu.

MBA (mechanický brzdový asistent)
Mechanický brzdový asistent je jednoduché zařízení, které je umístěno mezi brzdovým pedálem a posilovačem brzd. K jeho spuštění dochází při dosažení určitých hodnot dynamických veličin na brzdovém pedálu, kterými jsou v tomto případě rychlost a síla stlačení brzdového pedálu.


HBA (hydraulický brzdový asistent)
Hydraulický brzdový asistent HBA (je součástí systému ESP) zvyšuje v případě nutnosti účinnost brzd tím, že zajistí maximální tlak na ně a zároveň maximální možné zpoždění vozidla. Zablokování kol zamezí protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBV.

ESBS zvyšuje stabilitu vozidla v zatáčkách díky tomu, že rozpozná podle změn v počtu otáček kol nedotáčivost nebo přetáčivost vozu. Při nedotáčivosti redukuje brzdný tlak na přední nápravu, umožní lepší vedení kol a automobil tak zůstane ve stopě. Při přetáčivosti vozidla se sníží brzdný tlak na kola u vnitřní strany zatáčky a zvětší se tak možnost jejich vedení. Vůz se opět stabilizuje ve své stopě.


DSR (Driver Steering Recommendation), který zvyšuje účinnost stabilizujícího systému ESP. Toho je dosaženo plným využitím vlastností elektromechanického posilovače řízení. Má-li vozidlo vzhledem k vlastnostem vozovky nebo příliš vysoké rychlosti sklon vybočit přetáčivým nebo nedotáčivým smykem, je dosaženo směrové stability v nejkratším čase nejen cíleným brzděním jednotlivých kol, ale i aktivním zásahem do řízení. Tak se mohou řidiči až v 65 % vyhnout nebezpečným nehodám s bočním nárazem.
DSR zasahuje především v případech, dojde-li k intenzivnímu brzdění (aktivuje se systém ABS) za velmi rozdílných adhezních podmínek na levém a pravém kole vozu (např. jedno kolo na sněhu a druhé na suché silnici). Standardní systém ESP zasáhne tak, aby nedošlo ke smyku a řidič byl schopen udržet vozidlo na vozovce a vyhnout se případné překážce. Zásah systému ESP se provede příslušným rozdělením brzdné síly na jednotlivá kola – některá kola budou brzdit více a některá méně tak, aby vozidlo udržovalo řidičem požadovaný směr. A zde právě spočívá omezení klasického systému ESP: v případě, že největší brzdný účinek je potřebný na kole s nejmenší adhezí (kolo na sněhu), je nutné snížit brzdnou sílu i na ostatních kolech vozu podle tohoto kola – tím není využit maximální brzdný potenciál za daných podmínek. V případě zvýšení brzdné síly na kole s lepší adhezí (na suché vozovce) by bez korekce směru volantem došlo ke stáčení vozu směrem k povrchu s vyšší adhezí. Systém DSR prostřednictvím malého momentu do volantu doporučí řidiči, aby sám intuitivně provedl tuto korekci proti stáčení vozu, čímž umožní zvýšit brzdnou sílu na kole s vyšší adhezí. V extrémních případech tak může dojít ke zkrácení brzdné dráhy až o 10 % oproti vozům se standardním systémem ESP.

http://garaz.autorevue.cz/viewtopic.php ... torder=asc
Když má auto ABS má i EBD
Když nemá auto ABS má jen EBV
Když má auto ABS má EBD a může mít i BAS
Když má auto ABS má i EBD může mít i BAS a může mít i ASR
BAS a ASR může mít nezávazně na sobě
BAS a MSR může mít nezávisle na sobě
Když má auto ABS a má i EBD a může mít i EDS bez ASR (Felicia)
Když má Auto ABS a má i EBD a může mít i MSR a nemusí mít ASR
ASR může být samotné bez ESP, ale musí být ABS (snímače)
MSR může být samotné bez ESP, ale musí být ABS (snímače)
Když máte v autě ESP - tak máte v autě systémy ABS, EDS, EBV, ASR, MSR a můžete mít BAS a DSR, MBA a HBA :D
Naposledy upravil germi123 dne 24. 4. 2006 09:23, celkově upraveno 2
germi123
Servismen

Odeslat příspěvekod Jarda2 24. 4. 2006 09:18

germi123 píše:Škodovka uvádí i zkratky, které už některé systémy automaticky obsahují, takže je to spíše reklama.
Naposledy upravil Jarda2 dne 24. 4. 2006 09:24, celkově upraveno 1
Jarda2
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod germi123 24. 4. 2006 09:21

Jarda2 píše:
germi123 píše:Škodovka uvádí i zkratky, které už některé systémy automaticky obsahují, takže je to spíše reklama.
germi123
Servismen

Odeslat příspěvekod anonymni 24. 4. 2006 09:22

na druhou stranu je zajimave, ze u ruznych automobilek muze byt jedna zkratka uplne neco jineho... napr. DSR

u nekoho je to:

- Downhill Speed Regulation

u nekoho:

- Driver Steering Recommendation
anonymni

Odeslat příspěvekod germi123 24. 4. 2006 09:26

To máš pravdu a určitě to není jediný příklad, a pak se v tom má "obyčejný" kupce automobilu vyznat :-) Proto jsem pro zavedení pevných norem u zkratek :-)
germi123
Servismen

Odeslat příspěvekod Jarda2 24. 4. 2006 09:49

germi123 píše:To máš pravdu, Lada by si toto nikdy nedovolila :D (ale to je na jinou diskusy).
Jasný, že opakování je matka moudrosti, myslim to ze srandy :):/quote]
To není na diskusi, to je fakt. Já chápu, že jiného zas pobaví pohled na příplatkovou výbavu Lady - žádnou z výše uvedených zkratek tam totiž nenajde. Což je dnes dosti OUT. No aspoň nemusí dumat nad těmi zkratkami. :lol:
Nemyslel jsem to jako útok na Škodovky, prostě mě to fakt bytelně pobavilo, nemůžu si pomoct. Člověk pročte asi 15 položek aby zjistil, že v autě má jen to, co tam nezbytně musí být. :hm
Jarda2
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod germi123 24. 4. 2006 10:08

Jarda2 píše:
germi123 píše:To máš pravdu, Lada by si toto nikdy nedovolila :D (ale to je na jinou diskusy).
Jasný, že opakování je matka moudrosti, myslim to ze srandy :):/quote]To není na diskusi, to je fakt. Já chápu, že jiného zas pobaví pohled na příplatkovou výbavu Lady - žádnou z výše uvedených zkratek tam totiž nenajde. Což je dnes dosti OUT. No aspoň nemusí dumat nad těmi zkratkami. :lol:
Nemyslel jsem to jako útok na Škodovky, prostě mě to fakt bytelně pobavilo, nemůžu si pomoct. Člověk pročte asi 15 položek aby zjistil, že v autě má jen to, co tam nezbytně musí být. :hm=/quote]


No jo co naděláš, nějak se ten marketing dělat musí :D

Mě pobavilo popsání výbavy u Juniora, zvláště jak popsali chybějící dvířaka od schránky před spolujezdcem (tu díru :D )

Odkládací schránka spolujezdce - standard Mr. Green
germi123
Servismen

Odeslat příspěvekod Jarda2 24. 4. 2006 10:25

germi123 - Trefa do černého, přesně tak jsem to myslel.
Jarda2
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xhackerm 16. 6. 2006 19:10

Zdravím chlapi, prosím Vás, mám VW POLO 6N 1.0, rok 1998, ale nemám na něm ABS a do zimy bych ho tam rád narval. Chci se zeptat, kolik by to mohlo stát a jak je to náročné... Mám možnost koupit ABS / EDS za 1000,- tak nevím, jestli tam bude všechno... Díky moc pánové a přeji hodně šťastně ujetých kilometrů...
xhackerm
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod zdenek 16. 6. 2006 21:15

xhackerm píše:Zdravím chlapi, prosím Vás, mám VW POLO 6N 1.0, rok 1998, ale nemám na něm ABS a do zimy bych ho tam rád narval. Chci se zeptat, kolik by to mohlo stát a jak je to náročné... Mám možnost koupit ABS / EDS za 1000,- tak nevím, jestli tam bude všechno... Díky moc pánové a přeji hodně šťastně ujetých kilometrů...
zdenek
Štamgast
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků