1.2TSI - volnoběžné otáčky

Motory, převodovky, oleje, servis a další

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Aštar_Šeran 21. 6. 2016 21:34

Turbo v tom není problém, ve 120 000 km ještě nehvízdalo. Naopak, předepsaný olej ve specifikaci 5w40 (dává se i 5w30) dobře funguje od zimy až do horkého léta.
R18Z4
Aštar_Šeran
The Baker
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tombas 21. 6. 2016 21:39

5W-30 a 5W-40 jsou naprosto univerzální, tím se nedá nic pokazit.
tombas
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Aštar_Šeran 21. 6. 2016 21:42

Osobně teda preferuju 5w40, když existuje něco splňující specifikaci výrobce.
R18Z4
Aštar_Šeran
The Baker
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tombas 21. 6. 2016 21:54

Měl jsem 5W-40 a teď mám 5W-30 a žádný rozdíl nepozoruji. Teda až na nepatrně nižší spotřebu, ale styl jízdy to ovlivňuje mnohem víc. Jinak specifikace API, ACEA samozřejmě dodržena.
tombas
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 21. 6. 2016 22:04

tombas píše:
A mimochodem, hustý olej je možná dobrý pro napínák řetězu, ale rozhodně není dobrý pro turbo, které se za studena nedokáže hustým olejem dobře promazat a končí to přidřením.

kdo zastudena vytáčí motor, aby zabíralo turbo a šlo do vysokých otáček, tomu nepomůže nic ...
anonymni

Odeslat příspěvekod Aštar_Šeran 21. 6. 2016 22:14

Turbo zabírat může, ale ne plný kotel a ne přes tři tisíce. Pak vydrží, i když bylo údajně zpočátku u 1,2 TSI s řetězem dost poddimenzované. Troufnu si tvrdit, že v mnoha případech přežije zbytek motoru, bo rozvody a nadměrná karbonizace první verze motoru.
Aštar_Šeran
The Baker
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 21. 6. 2016 22:23

turbo nemá až takové nároky na viskozitu, jako spíš na teplotní odolnost... jsou běžné oleje i 15w40 s vysokou výkonnostní specifikací do turbomotorů, tam jde o jiné věci, uvědomte si, že turbo je mazané tlakem a běhá v podstatě na hydrostatickém filmu, který naopak hustší olej nemá problém udržet i při tlaku nižším, ale to tom to není... i viskozitní specifikaci je nutné dodržet, oni by měli vědět proč jí předepisují. To turbo trpí při honění za studena spíš materiálovými deformace vlivem rychlého zvýšení teploty, víc trpí zbytek motoru... Pro turbo je větší zlo když to po běhu za vysoké zátěže hned chcípneš, dochází pak k zakarbonování ložiskovky a kanálků, kterými je na osu rotoru přiváděn olej aby vytvořil ten hydrostatický film.

Syntetika nebo minerál - to je jen o použití základového oleje toho nebo onoho původu, ani jendo není špatně, additivy lze vytvořit té,ěř libovlné vlastnosti u obou základů, takže pokud specifikace je totožná, je celkem jedno, jaký základový olej byl použit a je to napříč viskozitami, byť převážují minerální základy u viskozit vyšších, nicméně jsou využívány i pro viskozity nižší.

Tombas: 5w30 a 5w40 se liší teplou viskozitou, rozdíl můžeš poznat za provozní teploty.
Pokud změníš viskozitu W poznáš změny za studena (třeba rozdíl ve startovatelnosti a chodu motoru během zahřívání)
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Aštar_Šeran 21. 6. 2016 22:29

V dnešní době vodou chlazených turb to už není takový problém, mělo ho mimochodem už i zde diskutované 1,2 TSI v první generaci. Doba olejem chlazených zapékajících se turb už je naštěstí pryč a aspoň v tomhle jsou blbuvzdornější. Jinak právě kvůli nárokům na tepelnou odolnost jsem preferoval 5W40, jakkoli to mělo vodou chlazené nejen turbo, ale i olej.
Aštar_Šeran
The Baker
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 21. 6. 2016 22:50

chladí se obal ložiskovky, já ty vodníky vyráběl ještě nedávno, než jsem přešel jinam, když to skápneš hned, tepelná kapacita je pořád dost malá na to, aby se karbonování zcela odbouralo, protože ten hitz z uložení hřídele se nedostane tak rychle na obal, protože voda sice ještě něco pojme, ale vliv na chlazení ložiskovky má i olej, a ten v tu chvíli svoji část tepla odebírat přestaen a zkarbonuje za tu chvíli než teplo odebere obal (pomaleji) sice méně, přesto ne zcela zanedbatelně, je to lepší, ale není to úplně samospásné, byť běžná provozní teplota ložiskovky oproti klasické klesla z nějakých běžně 150°C na cca 90°C.
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tombas 21. 6. 2016 22:55

pech.: rozdíly ve viskozitě samozřejmě znám a vím, co který údaj znamená, ale ten rozdíl mezi 30 a 40 prostě není tak markantní, aby to bylo citelné nebo slyšitelné na chodu motoru.
tombas
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod burty s krenem 21. 6. 2016 22:59

No jak u kterého.

Jinak koukám, ze ... no radši nic :)
Každopádně je vidět, ze ne vždy výrobcem předepsané oleje jsou zrovna to nejlepší. Možná pro servis.
burty s krenem
Demakokot
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 21. 6. 2016 23:02

pokud obě viskozity splňují specifikace výrobce, neměl bys zaznamenat problém...

Třeba u motorky jsem 15w40 api SL vůči 15w50 api SL zaznamenal zřetelně, nicméně to je vzducháč a rozsah provozních teplot je velký, a auta je provozní teplota poměrně stabilní.

(zrovna příklad polosyntetiky s vysokou viskozitou) :-)

-- 22. 6. 2016 00:03 --

buřty: ne vždy no... třeba když učili pravěké železo z 80 let fungovat na LL (1,6SR) tak tomu to dost ublížilo... a nebyl v tom sám :-)
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tombas 21. 6. 2016 23:06

Tak tomu nerozumím. Kdo jiný než výrobce by měl vědět, jaký olej je pro motor nejlepší? Výrobci olejů netestují každý motor se svými oleji, jen namíchají olej dle specifikace výrobce nebo norem a standardů.
Spíše jde o naprosto nereálné intervaly výměny, ale specifikace by měla sedět.
tombas
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 21. 6. 2016 23:19

Měli by, ale občas potřebují prodat nějaké vyžilé konstrukce, nebo se udělat hezcí do výpočtu nákladů na fleet a tak udělají jen základní úpravy, zrychlené zkoušky a i když ví že to nebude úplně echt to předepíšou... Zpravidla se správnou alternativou, která byla původně základní, jako alternativní..... Protože ten první cyklus morální životnosti to vydrží a pak šumák...

Výkonnostní specifikace sedět musí, viskozitní by měla (tam je možný posun v rámci nejčastějšího provozního zatížení), dlouhé intervaly jsou samy o sobě blbost, protože olej je vyžilý mnohem dříve a tak podstatnou část z intervalu už má jen zbytky svých původních vlastností... motory jsou potom zakarbonované, nedomazávají na volnoběh vršek motoru kvůli zřídlé viskozitě a nevhodné dimezaci čerpadla která byla tak tak vhodná pro viskozitu nového oleje atd. atd...
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Aštar_Šeran 22. 6. 2016 05:59

pech. píše:chladí se obal ložiskovky, já ty vodníky vyráběl ještě nedávno, než jsem přešel jinam, když to skápneš hned, tepelná kapacita je pořád dost malá na to, aby se karbonování zcela odbouralo, protože ten hitz z uložení hřídele se nedostane tak rychle na obal, protože voda sice ještě něco pojme, ale vliv na chlazení ložiskovky má i olej, a ten v tu chvíli svoji část tepla odebírat přestaen a zkarbonuje za tu chvíli než teplo odebere obal (pomaleji) sice méně, přesto ne zcela zanedbatelně, je to lepší, ale není to úplně samospásné, byť běžná provozní teplota ložiskovky oproti klasické klesla z nějakých běžně 150°C na cca 90°C.

No asi to stačí, pokud někomu u 1,2 TSI odešlo turbo, bylo to kvůli honění motoru za studena, ale nikde jsem nezaznamenal stížnosti na odejité turbo kvůli nedochlazování. Do určité míry to nejspíš pomáhá řešit i dochlazování vodním okruhem po vypnutí motoru, ne? Jede to klidně i několik minut po vypnutí motoru.
Aštar_Šeran
The Baker
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků