Mozna ano.
Strasne se mi libi tento nazor,tak nejak bez laboratori po vesnicku se s nim ztotoznuji.
Problém degradace oleje nedělá ani teplota, ani studený běh, ale fakt, že se ten motor prostě vydírá. Zní to krutě, správně jde o otěr. To způsobuje to tmavnutí. Sice může marketing tvrdit kde co. Ale prostý fakt, že se olej plní defakto kovem, se popřít nedá. Bohužel už to pak nefunguje jako mazivo, ale jako abrazivo.
Mě to řekl kamarád co sbírá motory jednoduše. Pokud si kupuješ nové auto, a chceš ho mít jako veterána, měň po deseti tis km. olej.
Pokud to chceš jako rodinný vůz, a spíš doufáš, že tak patnáct let musí dát, měň po patnácti tis. km.
Pokud to chceš střelit za pět let, tak třicet.
Jen dvě věci zásadně ovlivňují výdrž motoru. Olej a palivo.
Nehodlám spekulovat o konstrukci. Tato poučka platí na ty dobře řešené motory. I v SM rozebrali oktávku co dala mega. A motor byl ok. Převodovka horší, ten zbytek vymletej. Zub času. Ale stále platilo, dobrej olej, a palivo.
Každý znás si musí určit, kdy se mu vyplatí investice a kdy ne.