Jak opravit poškrábaný lak na autě?

Fabia, Octavia, Superb,...

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod Marios 15. 9. 2005 10:38

Ahoj. Nedávno mi nějaký pako poškrábal lak na levých zadních dveích kousek nad ochranou lištou. Je tam pár více i méně silných rýh a škrábanců v délce asi 3 až 4 cm. Mám Octavii2 v červené Corida barvě a chci se zeptat, zda znáte nějaké prostředky, kterými by se to dalo šikovně zakrýt. Láková tužka by byla sice fajn, ale uďelá tam tzv. "jelita" a to nechci. Zatím jsem to vzal jen 2x leštícím voskem červené barvy, nechal chvilu zaschnout a pak jsem jej rozleštil. Výsledek nebyl špatný, ale ty rýhy tam stále jsou... Neexistuje něco právě jako ten vosk, ale že by to byla přimo barva, která by zakryla rýhy a zbytek by šel setřít, tak aby nezůstal na laku?
Marios
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 15. 9. 2005 10:41

marios: ano jsou i barevne vosky, ale tam je treba ochranit ten plech, jinak to narusi plech a pujde to k sipku. Jinak lakova tuska neudal jelita, musis to umet a rozlestit, tot vse..
anonymni

Odeslat příspěvekod Marios 15. 9. 2005 13:15

A jak mam rozleštit lakovou tužku? Když ju nanesu na ten škrábanec štětečkem, tak rychle zasychá a kdybych to po chvilce chtěl rozleštit hadříkem, tak to akorát rozmažu po karoserii a bylo by vymalováno.... Ještě prosím poraď! Klidně polopaticky, ať radší něco ne*oseru...
Marios
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod turboleon 15. 9. 2005 13:31

V první řadě asi budeš do tý rýhy muset nanést více vrstev barvy - tak aby lehce vyčnívala přes povrch. Pak nechat den schnout. Potom to já dělám tak, že vezmu brusný papír 1200 - 2000 a lehce to po navhlčení vodou zarovnám. Ta nová barva není vytvrzená, a tak jde prakticky pryč jen právě ona. Pak to dělám jemnou brusnou pastou, já používám Sonax, ale je to skoro jedno. Nebo to tou pastou můžeš vzít přímo, ale moje zkušenost je že tím papírem /lehce!!/ udělám lepší rovinu. A nebo profi lakovna.... A nebo opravit a přes to si to nechat potáhnout folií, buď barevnou, nebo transparentní na ochranu laku, nebo karbonovou. Možností je neurekom......
turboleon
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 15. 9. 2005 13:36

turboleon: no 1200 pod vodou na rozlesteni je dle meho zbytecne hrube a dost to narusi lak kolem. Spis bych volil mensi zrnitost...
anonymni

Odeslat příspěvekod oscar 15. 9. 2005 13:42

a cim tam tu barvu nanasite? spendlikem? paratkem?
Psychotik je, zjednodušeně řečeno, člověk, žijící ve svém vlastním světě, obtížně rozlišující představy a realitu - petrumr.
oscar
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 15. 9. 2005 13:44

valečkem
anonymni

Odeslat příspěvekod oscar 15. 9. 2005 13:49

pujde mi to i timhle?

Obrázek
oscar
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hustoles 15. 9. 2005 14:18

oscar: jasně! 8)
Hustoles
Chameleon Garáže
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 15. 9. 2005 14:33

Jak opravit malé škrábance

Ještě před zahájením vlastní opravy je nutno přesně definovat jaký výsledek chci dosáhnout. Pokud chci dosáhnout toho nejlepšího, je tomu třeba podřídit vše. Tzn. připravit si i správné nářadí a přípravky.

Základní vybavení

1. pravítko s úhelníkem: není nic horšího, než když opravím nesymetricky škrábanec.
Obrázek

2. rašple a pilníky: je třeba dobře obrousit starý lak a ne vše lze dělat el. nástroji.
Obrázek

3. samozřejmostí je flexa (úhlová bruska) a vibrační bruska, nikomu se přece nechce makat moc ručně.
Obrázek
Obrázek

4. v případě potřeby vyrovnat nějaké pukliny je třeba použít vhodnou soupravi kladívek.
Obrázek

5. malířská souprava je na místě, jak jinak budeme nanášet novou barvu
Obrázek

6. v případě, že se oprava nepovede, je vše třeba zamaskovat, aby nikdo nezjistil, že jste se pokoušeli o odbornou věc a k tomu slouží vidle.
Obrázek

Jak probíhá práce

Návod již předpokládá, že jste daný škábanec našli.

1. uchopíme úhelník a kolem škrábance si obtáhneme pomocí úhelníku a hřebíku jasnou rysku obdélníku, abychom věděli a viděli, kde se oprava bude odehrávat. Snažíme se dolní základnu obédlníku vést vodorovně s hranou prahu, aby oprava vypadal k světu.

2. poté uchopíme vibrační brusku, kde vložíme smirkový papír o rozměru vyznačeného obdélníku a přesně na dané místo položíme brusku a 2 minuty brousíme. Doporučená drsnost smirkového papíru je 80-100. V případě, že smirkový papír doma nemáte, nevadí. Do brusky uchyťte poze balvněnou tkaninu a pod ní nasypte písek, nebo štěrk. Základ je sunad barvu dolů.

3. poté vyměňte vibrační brusku za úholovou a řezným kotoučet začnětě očišťovat zbytky barvy až na čistý plech. Tato práce je velmi náročná, protože je třeba okraje vyznačeného obdélníku zbrousit "do ztracena" aby nová barva mohla plynule navázat na starou, původní.

4. po dokonalém vybroušení a očištění této plochy přistoupíme k výběru vhodného odstínu. Nenechte se zblbnout prodejci barev, který vám bude říkat, že červená ma hodně odstínů. Není to pravda. Každá barva má pouze 3 odstíny, světlou, klasickou a tmavou. Vše ostatní je jenom reklamní hra na lákání peněz. Pokud chcete ušetřit, lze použít i běžný lak na nehty. Jeho základem je syntetické ředidlo, které je vodou nerozpustné a proto se nemusíte bát, že by vám ho voda smyla. Poté, co vyberete správny odstín, příjde další fáze.

5. Lakování je asi to nejtěžší. Ze školy každý ví, že olej nepropouští vodu a pokud tedy chcete, aby plech dále nekorodoval, namažte ho olejem, nebo vazelínou ve velmi tenké vrstvě. Po mírném oschnutí (stačí 10 minut) vezměte výše uvedenou lakýrnickou sadu a na váleček vylejte obsah skleničky. Válečkem poté 4x po sobě přejeďte po namazané ploše. Poté nechte zaschnout zhruba 2 hodiny.

6. V této chvíli je oprava téměř hotová. Za dva dny uchopte pouze švédskou utěrku a lehkým kruhovitým tahem po eliptické křivce směrem od přední kapoty k výfuku rozleštěte lakovanou plochu.

7. poté zhruba 3 týdny nenavštěvujte myčku.

Známé pověry a povídačky

Tak jako v každém oboru i v lakýrnictvi se nás snaží firmy odradit různým varováním, před těmito opravami. Zde jsou některé často kladené otázky a skutečné odpovědi.

Q: Zvládne opravu každý?
A: Ano zvládne dle výše uvedeného návodu.

Q: Půjde poznat místo opravy?
A: Ano, tato možnost zde je. V takovém případě doporučuji provést stejnou opravu na druhé straně, aby bylo dosaženo symetrie a poté se odvolávat, že je to sportovní identifikační znak daného modelu.

Q: Jaká je životnost této opravy?
A: To se nedá přesně určit, ale vše je přesně zpočítáno a fyzika a chemie má své zákonitosti. Podle výpočtu je trvanlivost minimálně 40 let. Ovšem i fyzikové museli již nekolikrát přiznat, že posunuli nesprávně desetinnou čárku.

Q: Nebude takto ošetřené misto korodovat?
A: Určitě ne. Pod barvu se apllikoval mastný základ, který nepustí vodu na kov a ke korozi proto nemůže dojít.

Q: Skutečně má barva jen 3 odstíny?
A: Přesně tak, dle poslední nezávislé analýzy společnosti "Světlá-klasická-tmavá s.r.o." se prokázalo, že barva má skutečně jen tři odstíny. O této světoznámé švýcarské společnosti není třeba pochybovat.

Přeji vám příjemnou opravu a skutečně se není čeho bát.
anonymni

Odeslat příspěvekod Nick2 15. 9. 2005 14:43

Mr. Green
Nick2
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod oscar 15. 9. 2005 14:50

Hlavne aby to nevidel Revdr.
Psychotik je, zjednodušeně řečeno, člověk, žijící ve svém vlastním světě, obtížně rozlišující představy a realitu - petrumr.
oscar
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod franta 15. 9. 2005 15:31

ještě Vám tam chybí vrtačka a štafle.
F.
franta
Nováček

Odeslat příspěvekod Pajda 15. 9. 2005 15:44

Docela se osvědčilo nanášení barvy hranou tenkého kartonu. Na podložku se dá barva a karton se rovnou hranou v barvě namočí. Pak se "razítkuje do rýhy". Doporučuji vyzkoušet, zda lze použít hned první otis, nebo ještě předtím udělat otisk na papír mimo, aby bylo v rýze přiměřeně barvy.
Pak samozřejmě rozleštit jako u všech oprav.
Pokud se vám doma válí stará nepotřebná SPZ, tak bych pro ní měl místo ve své sbírce.
Pajda
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod luk 15. 9. 2005 17:46

franta: ...a malířská čepice na hlavu - taková ta z novin Mr. Green
<--- Odpůrci aut fkombíku by si měli uvědomit, že...
luk
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků