O1 - vadné ložisko spojky/spojka/převodovka....?

Fabia, Octavia, Superb,...

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod sutrak 21. 4. 2017 14:20

Eeeeej, to mi uteklo :-)
Skoda Octavia Combi 4x4 TDI/PD Rider seda Graphite

Athlon 64 X2 4400+, Tyan Tomcat K8E, 4GB DDR400 Corsair
sutrak
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod CapsLock 21. 4. 2017 21:10

S tou výměnou dvouhmoty za jednoduchý setrvák..
Asi před dvěma lety byl dobrej článek ve Světě motorů o tom, že v nějakém servisu řešili postupně několik aut s prasklýma klikama.
Nevěděli si zpočátku rady, proč se to stává a pak nějak náhodou zjistili, že na těch autech byly vyměněny dvouhmoty za obyč setrváky.
Byly to tuším motory 1.9 TDI, kde na nějakých verzích byly dvouhmoty a na těch asi slabších byly pevné setrváky. Čili fyzicky tam ten druhý setrvák namontovat šel.
Ale ten motor je postavený tak, že dvouhmota "sežere" nepříznivé kmity v celém tom ústrojí a s obyčejným setrvákem ty kmity můžou vyústit v to, že tam právě může něco rupnout. Rozhodně asi neznamená, že se to stát musí, ale může to bejt dost drahej provar, takže proč to pokoušet..
Takže to není moc dobrej nápad.
V tvém případě mě napadla třeba vodící kladka klínového řemenu, ta taky může rachtat, když je špatný ložisko v ní. Kolega to jednou měl na P 406 HDI

Jinak ale nedávno jsem jel s mondeem, který mělo dvouhmotu před smrtí a projevovalo se to o dost brutálněji, než popisuješ. Dělá to mega rámus i na volnoběh. V tvém případě bych řekl, že to tím nebude.
Já bych na to asi srall a jezdil, pokud se to nějak nezhoršuje. Když se to projevuje jen při chcípání...

https://www.youtube.com/watch?v=4bJhPhRkqcs
CapsLock
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 21. 4. 2017 21:58

Mno mrtvá dvouhmota - pokud je skutečně v píči, tak na volnoběh to mlátí jak když si pustíš ruml, při rozjezdu to cuká a mlátí, v plném tahu většinou i klid, při přechodu z tahu do brždění motorem opět mlácení a škubání...

Výměna na jednohmotu může acyklickým chodem motoru, který to má tlumit, způsobit buď rozsypání kliky (ektrémní případy), ale většinou spíš dobití a utrápení zbytku drivetrainu od spojky dál, tzn. že to bude postupně zabíjet převodvku, rozvodovku, poloosy.... Když uvážíme, že spojka odchází obvykle někde od 150-200kkm dál, tak už i ten drivetrain není v ideální kondici a jeho usmrcení acyklickým chodem motoru bez jednohmoty může proběhnout velmi rychle, především u větších nebo hodně vytěžovaných aut.
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lukas063 22. 4. 2017 07:21

občas někdo zkouší, proč tam nedat jednohmotu místo dvouhmoty (finanční úspora), tak se snažím to vždycky vysvětlit, že ten motor je konstrukčně nějak navržen a opravdu to není dobrý nápad, pokoušet se o něco jinýho... většina lidí to pochopí, občas se někdo,co chce za každou cenu ušetřit najde, ale komu není rady, ...
Lukas063
Guru
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 22. 4. 2017 22:28

Ušetří za dvouhmotu a odpraví zbytek drivetrainu, nebo motor samotný, případně obojí...
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Žíža 25. 4. 2017 12:53

CapsLock: pěkné video, takové pazvuky mi to fakt nedělá :-)

Jinak jak jsem psal, že slyším při zmáčknuti spojky a vypnutí motoru zvuk něčeho rotujícího, tak to je fakt setrvačník. Když zmačknu spojku, počkám 3sec a pak vypnu, tak nic, ale když zmačknu spojku a vypnu motor hned, tak je krásně slyšet jak dobíhá setrvačník - to je asi normální stav, který jinak slyšet nejde, protože se sepnutou spojkou se zastaví hnedka díky tomu, že na něm visí převodovka a nikdy mě nenapadlo zkoušet vypínat motor při sešlápnuté spojce :-)
Forman r.94, BMM 40kw (6,3-6,9L) -> Octavia combi Collection r.03, 1.8T 110kw (6,3- 6,9L na 16")
Každé auto žere skoro stejně, vše záleží na řidiči !
Žíža
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 30. 4. 2017 12:09

to ale nedobíhá setrvačník, ale jen spojkové ložisko na přítlačáku, setrvák je pevně spojen s klikovkou a protáčet se nemůže., jediné co se tam může protáčet a pak i dotáčet, je vypínací ložisko přítlačáku, které po uvolnění spojky má mezi seboua přítlačákem vůli a pokud je hodně volné, může se po uvolnění ještě nějakou chvíli dotáčet, což pravděpodobně i poměrně přesně specifikuje, co je NOK, protože pokud je toto vypínací ložisko OK, tak mu jeho plastické mazivo uvnitř a zakrytí valivých segmentů neumožní se takto dotáčet, protože se prakticky ihned zastaví, odporem zmíněných těsnících manžet a maziva...
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Žíža 22. 5. 2017 20:45

Díky za fundovanou odpověď, něco takového jsem chtěl slyšet, že se někdo trefí z mého popisu, co by to asi mohlo být. Pokud to je jen ložisko, stačí vyměnit jen to a nic dalšího ? Samozřejmě pokud po rozebrání nezjistí, že to nemá cenu zpět montovat a při jednom rozebírání už vyměnit další věci. Jak moc je to složité se k tomu ložisku dostat ?

A co se stane, když s tím budu dlouho jezdit bez opravy, co se mi může odrovnat ? Dneska jsem se stavil do škodovky jen tak zeptat, co by to mohlo být, jestli ložisko, nebo dvouhmota.....první mi řekl technik od stolu, že to spíš vypadá na silentblok motoru, ale když to vzal na dílnu, tak mi pak řekl, že to asi bude dvouhmota, ale že s tím můžu jezdit dále, že to zatím skoro nic není, že jim tam jezdí auta s vadnou dvouhmotou v podstatně horším stavu a že to zatím řešit nemusím a mám klidně jezdit dále. Je fakt, že mi to začalo někdy v zimě a od té doby jsem najel cca 5-6tis.km. a je to skoro stejné.
Forman r.94, BMM 40kw (6,3-6,9L) -> Octavia combi Collection r.03, 1.8T 110kw (6,3- 6,9L na 16")
Každé auto žere skoro stejně, vše záleží na řidiči !
Žíža
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Žíža 29. 8. 2017 21:46

Dle servisu byl vadný dvouhmotový setrvačník, takže jsem nechal vyměnit komplet spojkovou sadu od LUKu. Staré díly mám doma, ložisko vypadá OK, žádná vůle, setrvačník při pohybu klepe na dorazech. Jak se chová nový setrvačník ? Co jsem se díval na nějaké videa, tak pohyb dvou hmot mám relativně malý (jinde jsem viděl že se to vůči sobě hýbe daleko více), ale předpokládám, že se to má hýbat na pružině, tzn. že s tím pohnu/otočím přes odpor pružiny, zatím co mi se to hybe, a až při dorazu asi narazím na pružinu, která pak pruží dále. Chápu to správně ? V podstatě až když mám ty staré díly doma, tak jsem pochopil jak to tam funguje a co jsou jednotlivé díly (setrvačník, lamela, přítlačný talíř, ložisko).

Po výměně mě zarazilo, jak jde nová spojka zlehka, měl jsem první obavy, že bude mít slabý přítlak a bude prokluzovat. Stará spojka zabírala ve spodní polovině pedálu, skoro dole a docela najednou v jenom místě. Nová spojka zabírá někde v horní polovině a na daleko větším úseku a dokud ji úplně nepustím, tak je trochu cítit prokluz. První týden jsem se s tím učil znova jezdit a moc mi to nevyhovovalo, byl jsem zvyklý na tvrdý záběr najednou dole a teď když jsem se chtěl ostřeji rychleji rozjed, tak to moc nešlo. V servise mi tvrdili, že stará spojka už byla vyšlehaná a horkem vypálená, tvrdá a místo záběru (aby zabírala níže u podlahy) nastavit nejde. Měkká spojka vyhovuje ženě, jde zlehka a tím že zabírá na větším úseku, tak ji to míň škube když to blbě pouští. Já už jsem si na to nakonec zvyknul a už mi to ani tak hrozné, jak po výměně, nepřijde. A nebo si to sedlo ? To je asi blbost.......každopádně i když je asi slabší přítlak (jde více zlehka), tak neprokluzuje a je to OK.
Forman r.94, BMM 40kw (6,3-6,9L) -> Octavia combi Collection r.03, 1.8T 110kw (6,3- 6,9L na 16")
Každé auto žere skoro stejně, vše záleží na řidiči !
Žíža
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod polda 29. 8. 2017 22:34

Spojka by neměla zabírat až dole. Už kvůli pružinam a lankum.
polda
Veterán
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod CapsLock 2. 9. 2017 12:28

Na kolik ta sranda dohromady přišla?
CapsLock
Nováček
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Žíža 3. 9. 2017 20:28

polda píše:Spojka by neměla zabírat až dole. Už kvůli pružinam a lankum.

Jaké lanka myslíš ? Spojka ovládaná přes lanko byla naposledy u felicie a tam šlo teoreticky lankem nastavit, kde má pedál zabírat. Dnešní auta to mají přes hydrauliku a tam záběr nastavit nejde (pokud se nepletu). To že mi spojka nyní zabírá jinde než předtím přisuzuji jinak tvrdtým "pružinám" (pružícím plechum) na přítlačném kotouči.

-- 3. 9. 2017 21:34 --

CapsLock píše:Na kolik ta sranda dohromady přišla?

Nechal jsem to měnit ve škoda servise, kde chtěli za original spojkovou sadu 25tis. a práci cca 5tis., což je "skoro" polovina ceny auta :shock: . Takže jsem si dovezl vlastní spojkovou sadu od LUKu za necelých 9tis. a platil jsem jen práci a nějaké rouby navíc, což se do těch 5tis. vešlo. Co jsem zjištoval, tak jinde bych to o moc levněji neměl, takže jsem to nechal udělat ve škodovce.
Forman r.94, BMM 40kw (6,3-6,9L) -> Octavia combi Collection r.03, 1.8T 110kw (6,3- 6,9L na 16")
Každé auto žere skoro stejně, vše záleží na řidiči !
Žíža
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Předchozí stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků